WAŻNE !!! Informacja dla Mieszkańców
2021-09-17 09:00
WAŻNE !!! Informacja dla Mieszkańców
Szanowni Państwo!
Informujemy, iż od dnia 20 lutego 2021 roku obowiązuje nowelizacja Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, skutkująca znacznym wzrostem dodatkowych obciążeń finansowych dla dłużników (koszty egzekucyjne). Ustawa nakłada na Burmistrza nowe obowiązki. W związku tym pragniemy przekazać Państwu kilka bardzo ważnych informacji, które mogą mieć istotne znaczenie dla Mieszkańców - podatników podatków lokalnych (od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych) oraz podatników opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Obowiązkiem gminy jest prowadzenie działań windykacyjnych. Podstawowe działania te obejmują wysyłanie upomnień. Jeżeli jednak te działania nie spowodują wpłaty należnych zobowiązań z tytułu podatków i opłat lokalnych, gmina ma obowiązek przekazania dalszej egzekucji (windykacji zaległości) do właściwych urzędów skarbowych.
Szanowni Państwo, w świetle aktualnie obowiązujących przepisów ma to szczególne znaczenie, bowiem przekazanie od 20 lutego 2021 roku egzekucji do urzędu skarbowego, wiąże się z poniesieniem przez Zobowiązanego – czyli osobę, która nie zapłaciła podatku lub opłaty za odbiór odpadów komunalnych – dodatkowych kosztów:
- wszczęcie postępowania egzekucyjnego, czyli przesłanie tytułu wykonawczego do egzekucji, to koszt 40,00 zł,
- wszczęcie egzekucji administracyjnej - opłata ta zostanie podwyższona do 100,00 zł.
Są to opłaty za jeden tytuł wykonawczy, każdy następny tytuł wykonawczy to kolejne 100 zł. To jednak nie koniec kosztów. Osoba, która nie zapłaci podatku bezpośrednio do gminy zostanie obciążona także opłatą egzekucyjną – może być to 10% lub 5% w zależności od tego czy zapłata zostanie wyegzekwowana czy też nastąpi zapłata bezpośrednio do Urzędu Skarbowego lub Urzędu Miasta i Gminy. Ponadto Dłużnik będzie zobowiązany do zwrotu wydatków jakie Urząd Skarbowy poniesie w związku z prowadzoną egzekucją administracyjną.
- wszczęcie postępowania egzekucyjnego, czyli przesłanie tytułu wykonawczego do egzekucji, to koszt 40,00 zł,
- wszczęcie egzekucji administracyjnej - opłata ta zostanie podwyższona do 100,00 zł.
Są to opłaty za jeden tytuł wykonawczy, każdy następny tytuł wykonawczy to kolejne 100 zł. To jednak nie koniec kosztów. Osoba, która nie zapłaci podatku bezpośrednio do gminy zostanie obciążona także opłatą egzekucyjną – może być to 10% lub 5% w zależności od tego czy zapłata zostanie wyegzekwowana czy też nastąpi zapłata bezpośrednio do Urzędu Skarbowego lub Urzędu Miasta i Gminy. Ponadto Dłużnik będzie zobowiązany do zwrotu wydatków jakie Urząd Skarbowy poniesie w związku z prowadzoną egzekucją administracyjną.
Przykład:
Jeżeli zaległość z tytułu podatku wynosi 150,00 zł. - po wysłaniu do Państwa upomnienia nastąpi wszczęcie egzekucji administracyjnej, a następnie, przy braku wpłaty, wszczęcie postępowania egzekucyjnego – Urząd Skarbowy pobierze wówczas około 320,00 zł. Złożą się na to:
- należność główna w kwocie 150,00 zł.,
- koszty upomnienia – 11,60 zł (od dnia 13 października 2021 r. 16,00 zł),
- opłata manipulacyjna – 100,00 zł.
- opłata egzekucyjna – przy 10% - 15,00 zł.
- zwrot wydatków – średnia 3 listy – 34,80 zł,
- inne – wg. specyfikacji.
- należność główna w kwocie 150,00 zł.,
- koszty upomnienia – 11,60 zł (od dnia 13 października 2021 r. 16,00 zł),
- opłata manipulacyjna – 100,00 zł.
- opłata egzekucyjna – przy 10% - 15,00 zł.
- zwrot wydatków – średnia 3 listy – 34,80 zł,
- inne – wg. specyfikacji.
Chcemy podkreślić, że opłaty pobierane przez Urząd Skarbowy nie są przekazywane do Urzędu Miasta i Gminy i nie zasilają budżetu Miasta i Gminy. Stanowią one przychód budżetu państwa. Ministerstwo Finansów wprowadzając opłatę manipulacyjną uzasadniło to w następujący sposób: „opłata manipulacyjna oprócz refinansowania wydatków poniesionych przez organ egzekucyjny pełni funkcję prewencyjną i wychowawczą. Promując zachowania społecznie pożądane, wpływa na wzrost świadomości obywateli w zakresie terminowego wykonywania obowiązków”.
Prowadzenie egzekucji administracyjnej przez Urząd Miasta i Gminy to obowiązek, a nie wybór. Wspólnie możemy działać tak, by te koszty nie powstały i nie narażały domowych budżetów na nieplanowane wydatki. Dlatego też, bardzo prosimy aby rzetelnie podejść do informacji jakie Państwu przekazujemy o istniejącym zadłużeniu.
Informacje dotyczące aktualnego stanu Państwa zobowiązań z tytułu podatków lokalnych i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi uzyskacie Państwo poprzez:
Podatki: kontakt telefoniczny pod numerem 29 751 65 35; kontakt elektroniczny wysyłając zapytanie na adres: podatki@chorzele.pl
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnym: kontakt telefoniczny pod numerem 29 751 65 58; kontakt elektroniczny wysyłając zapytanie na adres: odpady@chorzele.pl
Wydział Finansowo - Księgowy
Informacje dotyczące aktualnego stanu Państwa zobowiązań z tytułu podatków lokalnych i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi uzyskacie Państwo poprzez:
Podatki: kontakt telefoniczny pod numerem 29 751 65 35; kontakt elektroniczny wysyłając zapytanie na adres: podatki@chorzele.pl
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnym: kontakt telefoniczny pod numerem 29 751 65 58; kontakt elektroniczny wysyłając zapytanie na adres: odpady@chorzele.pl
Wydział Finansowo - Księgowy
Czytano: 6050 razy
Konsultacje PGNiG dla mieszkanców Miasta i Gminy Chorzele ||| INFORMACJA O KORONAWIRUSIE ||| Zwrot podatku akcyzowego ||| Wywiad z Burmistrz Miasta i Gminy Chorzele Beatą Szczepankowską. |||
Chorzele w obiektywie

























Copyright © Oficjalny Portal Informacyjny Urzędu Miasta i Gminy Chorzele
zeto![[ZAMKNIJ]](Zasoby/Grafiki/close-img.png)